vrijdag 29 juni 2012

Bever schrikt van me



Gisteravond heb ik 'gebeverd' bij de Molensteense Plas. Dat valt niet mee, want de begroeiing is enorm. Overal schieten hoge planten omhoog, de wissels zijn bijna verdwenen onder het gras en de paar takken die op het hol van de bever liggen zijn overwoekerd met kleefkruid en brandnetels. 

Rond 20.15 uur hoorde ik gerommel en geknaag in de burcht en even later zag ik lichte beroering en luchtbelletjes in het water. Daar was ie,....even liet hij zich drijven (poepje doen)....en hij dook weer onder nadat hij mij had aangekeken. Het volgende halfuur was ik hem kwijt. Daarna hoorde ik geknaag achter de planten, maar ik kon niets zien. 


Een uur lang probeerde ik hem te volgen, maar hij zwom vooral dicht onder begroeiing door en stak de plas niet rechtstreeks over. 

Omdat er op die manier van bever waarnemen weinig terecht kwam ging ik aan het uiteinde van de plas staan. Niet dichtbij de burcht of de plek waar de bever zich ophield, maar ik had er tenminste overzicht. Halverwege de plas zag ik hem de kant opgaan. Ik wachtte rustig af op de plek waar ik stond, achter een struik, vlak bij een wissel. Als hij mijn richting uit zou zwemmen zou ik een paar meter terug lopen, om hem niet te storen bij het oversteken. 

De zwanen keken vanuit het water naar de bever op de oever. Dat doen ze vaak en zo helpen ze me om de bever te lokaliseren.

Plotseling hoorde ik een geluid in het water naast me, meteen gevolgd door een bever die achter de struik tevoorschijn kwam. Ik had hem niet horen of zien aankomen en had geen camera in de aanslag. 

Het duurde even voordat ik kon filmen en hij had mij natuurlijk in de gaten, hield stil en keek naar mij, deed een paar passen en hield weer stil. Nog een pas.... weer hield hij zich in. Net toen ik dacht, nu loopt hij verder, draaide hij zich licht grommend en blazend om en snelde weer naar het water. 

Achter de struik stond hij nog even stil alvorens met een plons te verdwijnen. Slechts 2 minuten later en dertig meter verderop stak hij over. Ik zag z'n hoge rug net boven het gras uitkomen. 
 
 Eigenlijk waren we allebei geschrokken. Ik denk dat er twee bevers waren deze avond. Ik was te veel gefocust op de ene en zag daarom de andere niet aankomen.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten