dinsdag 10 juli 2012

Bevers laten zich weer goed zien






Nadat gisteravond de laatste bui was weggetrokken, ging de wind liggen en brak de zon door. Het water bij de Oude Maas lag er als een spiegel bij. Ideaal om nog even te 'beveren'. 

Ik had de kano nog maar net te water gelaten of ik zag de eerste bever al. Hij zat half in het water bij de oever te vreten in het zonlicht, een subadult. Op de foto hiernaast is hij bezig de bast er af te knagen. Links is klaar, rechts moet nog. Hij beweegt z'n kop telkens van links naar rechts en als het voorste deel van de tak kaal is draait hij hem een slagje voor de achterkant. Zo schuift hij de tak steeds verder door zijn handjes tot hij helemaal is afgevreten. Dat is een heel grappig gezicht om hem zo bezig te zien. Daarom ben ik gek op bevers, het zijn zulke leuke dieren. 

In het daarop volgende uur zag ik er nog twee.
Ik begin ze al te kennen, twee bruine en een zwarte. Jarenlang was de Molensteense Plas m'n favoriete plek; nu is het de Oude Maas. Maar ik moet er wel telkens de kano naar toe slepen, opblazen en na afloop weer opruimen. Ook word ik (en de bevers) soms gehinderd door snelvarende vaartuigen, iets dat daar verboden is. Gisteravond waren er zelfs jetski's en vorige week een politieboot die zich daaraan schuldig maakten. Maar meestal is het stil, heel stil. 

 

De avond verliep net als eerdere avonden op deze plek. 
Tussen 20.15 en 21.30/21.45 uur zie ik drie bevers. Ik vermoed drie subadulten. Vanuit de burcht hoor ik soms nog wat geluidjes. Dan komt er, als het bijna donker is, een vierde bever uit de burcht tevoorschijn. Ik vermoed dat ik telkens drie subadulten zie en daarna de moeder. Zo ging het gisteravond ook weer. 

Of het mannetjesdier zich al eens heeft laten zien, weet ik niet. In het voorseizoen zag ik hem vermoedelijk wel, een zwarte. 
 



De bruine bever, waarvan ik vermoed dat het de moeder is, is uiterst voorzichtig. 
Als ze me heeft opgemerkt kan ik net zo goed vertrekken, want dan komen de jongen niet uit de burcht. Nog een beetje geduld, dan zijn ze wat groter en houdt moeder ze niet meer tegen.  

Ik zou de familie wel eens compleet willen zien. In ieder geval weet ik zeker dat ik er gisteravond vier zag. 



 


Als m'n theorieën kloppen zijn er dus: 3 subadulten, 1 moeder die 's avonds laat tevoorschijn komt, 1 vader die zich momenteel wat verder uit de buurt bevindt (of de hele avond al ergens verscholen op de oever zit te eten) en minimaal 2 jongen in de burcht.     

  

                   

Geen opmerkingen:

Een reactie posten