maandag 16 juli 2012

Tussen de buien door: 2 bevers



We vieren een verlaat weekend en liggen met onze boot in de Hatenboerplas bij Roermond. 

Tussen de buien door ben ik even met de fiets gaan 'beveren'. Voor een tochtje met de kano is dit geen prettig weer. 

Bij het gehucht Osen zag ik twee bevers. 

Ze verlieten kort na elkaar de plas, richting Maas. Hoewel ze op verschillende plaatsen over land liepen zochten ze elkaar op de oever van de Maas weer even op. Daar knabbelden ze wat. Toen staken ze op verschillende plekken over. Door de hevige regenval is de Maas nu bijna een meter hoger dan normaal en stroomt erg snel. 
 






De bevers, een zwarte en een bruine, hadden er moeite mee en werden door de sterke stroming meegenomen. Ze zwommen vooral onder water; blijkbaar gaat dat iets makkelijker dan met de kop boven water. 







Ze staken over richting Isabellagreend, waar ze blijkbaar hun fourageergebied hebben.


Toen ze uit het zicht waren verdwenen liep ik nog even rond de plas. Bij hun burcht (nogal een rommeltje en met een ingevallen gang) was niets te horen.

Misschien hebben ze geen jongen en woont hier alleen dit koppel. Eigenlijk vermoed ik dat, want bij de meeste burchten waar ik geluiden van jongen hoor, blijft de moeder tot laat in de avond in de buurt.

Als hier jongen waren, zou de moeder volgens mij nooit de Maas zijn overgestoken op dit tijdstip.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten