donderdag 5 juli 2012

Weer nieuwe bevers op m'n lijstje

Ik kan weer een paar nieuwe bevers aan mijn lijstje toevoegen. Gisteravond ging ik naar de Teggerse Plas bij Ohé en Laak. De locatie is niet helemaal nieuw voor mij; ik zag er eind vorig jaar talloze sporen. Er wordt daar in de winter heftig aan bomen geknaagd. 


De bevers kunnen daar met een korte oversteek over een dijk naar de Maas lopen. Bevers had ik er echter nog nooit gezien, maar nu wel. We waren gisteren in Stevensweert om verkoeling te zoeken bij onze boot. Opgefrist en wel ging ik nog even bevers kijken. Ik had geen filmcamera bij me, wel een fotocamera. Met blote benen en warm weer waag ik me liever niet in al te hoog gras en andere begroeiing; een paar teken heb je dan zo opgelopen. 

Dus bedacht ik dat dit dan een mooie gelegenheid was om eens te kijken of ik bij de Teggerse Plas bevers kon waarnemen. Ter plaatse zag ik dat de plas zich daar inderdaad goed voor leent. Er zijn wat open plekken op de oever die je een overzicht over de plas gunnen. In de hoek vlak bij de Maas meende ik ver weg aan de overkant een burcht te zien. Sporen althans, die op een burchtingang wezen. Daar heb ik een uur gewacht en het werd al aardig donker. Ik liep verder om de plas heen om dichter bij de burcht te komen en te luisteren of er geluiden waren. Maar de begroeiing liet dat niet toe. Ik zag wel wissels en redelijk verse knaagsporen. Terug dan maar weer. 

Om 21.45 uur kwam er eindelijk een bever aangezwommen. Niet vanuit de burcht in mijn richting. Nee, vanaf de kant waar ik vandaan was komen lopen, richting burcht. Hij was dus allang wakker en had waarschijnlijk een hele tijd ergens onder de begroeiing zitten knagen. Hij dook onder bij de burcht.  

Dat het een burcht was had ik dus goed ingeschat. Na tien minuten kwam er een tweede bever naar de burcht gezwommen die een tak vers groen met zich meesleepte en onderdook. Mooi, er zitten daar waarschijnlijk jongen. Nog een poosje later zag ik weer een bever vanaf de ingang van het gebied richting burcht zwemmen. Een derde bever of een van de eerste twee, dat weet ik niet. De foto's die ik maakte zijn helaas van slechte kwaliteit, omdat het al vrij donker was en de bevers erg ver van me verwijderd waren.

2 opmerkingen: