donderdag 16 augustus 2012

Bevers zijn lekker bezig


Even voor acht uur 's avonds installeer ik me op de dijk bij Visserweert. Ik heb er zin in. De filmcamera is nog maar net in stelling gebracht als de eerste bever zich aandient. 

Een juveniel (jong van dit jaar) komt uit het hol gegleden en laat zich in de Maas ploffen. Een klein kwartiertje later gevolgd door een volwassen bever, ik denk de moeder. Dan sta ik een hele tijd te twijfelen of ik op dit plekje blijf of de twee wakkere bevers achterna ga. 

Enkele bewoners van Visserweert wijzen me waar een bever op de oever zit. Ik laat het hol voor wat het is en ga er op af. Moeder bever verzorgt haar vacht en zit zich hevig te krabben.
Ruim twintig minuten is ze daar mee bezig. Vooral haar buik en borst krijgen aandacht. Dat ze jongen zoogt is daarbij duidelijk te zien. De tepels steken wit af tegen de bruine vacht en schudden onder haar massage heen en weer. 


In de buurt zit een jong aan het lekkere groen te knabbelen. Na een poosje vraagt hij aandacht bij moeder. Ze drukken hun neuzen tegen elkaar en gaan dan gezamenlijk het water in. Alsof ze een voorstelling in het dolfinarium geven, zo gedragen ze zich. Gelijktijdig maken ze een sierlijke boog met hun rug en verdwijnen onder water. Dan ben ik ze kwijt. 

Later op de avond zie ik ze op een heel andere plek op de Maasoever. Daar zit het hele gezin, vader, moeder en twee kinderen, gezellig te knabbelen. Het is dan al bijna te donker om nog goed te kunnen filmen. Met de verrekijker bestudeer ik ze. Vader en moeder verzorgen elkanders vacht en knabbelen met hun tanden op de rug van de partner. 
 
De jongen doen zich ondertussen tegoed aan lekkere maisstengels die op het zandstrandje liggen. Waarschijnlijk door vader of moeder geroofd van de hier dichtbij gelegen akker van een Belgische boer. 

Want deze bevers leven eigenlijk op Belgische bodem. Ik observeer ze vanaf de Nederlandse oever.


2 opmerkingen: