dinsdag 30 oktober 2012

Bevers in binnenstad Roermond




 
Als je op YouTube filmpjes zoekt met zoektermen zoals bever, beaver of biber, kom je fraaie en minder fraaie opnamen tegen. Soms ook heel verrassend. 

Dat er een bever in Roermond zat was allang bekend. Die zit ergens in de Hambeek. Maar dat er ook nog een in de Voorstad zit (dichtbij de monding van de Roer in de Maas), was nieuw voor mij en leek me onwaarschijnlijk. 

Toch levert dit filmpje het bewijs. Een bever komt met een verse tak vanaf de steile oever naar het riviertje en zwemt stroomopwaarts totdat hij onderduikt. Heeft hij daar een hol? Waarschijnlijk wel. Je zou denken dat dat onmogelijk is als de oevers vol liggen met dikke stenen, maar hij duikt toch echt onder.

Waar het precies is weet ik niet. Misschien kan iemand die in Roermond woont mij dat vertellen.

Ik ben er ook zelf gaan kijken en vond, staande aan de overzijde van de Roer, deze opgang en maakte bijgaande foto. Misschien dezelfde opgang als op het filmpje.


Toen ik na het plaatsen van dit bericht het filmpje nog eens bekeek, ontdekte ik een tweede filmpje. Daarop zijn maar liefst twee bevers te zien. En misschien hebben deze twee zelfs jongen gekregen dit jaar, want mogelijk dook daarom de eerste bever met een tak onder (bij het hol?).


http://www.youtube.com/watch?v=SOx2mKF-GYo

http://www.youtube.com/watch?v=h0rixlf9bdU&feature=related 


28 oktober 2013 ontdekte ik een mooie, nieuwe film over de Roerbevers, zie link hieronder.

http://www.youtube.com/watch?v=E5h-NxsczWI



3 opmerkingen:

  1. Ik vermoed dat je op ongeveer de juiste plek hebt gestaan Willy. Heb je de paaltjes in het water, die in de filmpjes te zien zijn, niet teruggevonden ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Toen ik de foto nam had ik het filmpje niet meer goed in gedachten. En pas daarna ontdekte ik het tweede filmpje met de twee bevers. Wie weet, zijn er ook jongen.

      Verwijderen
    2. Ik ga binnenkort zeker even kijken ! Daarna laat ik weten wat ik heb gezien.

      Verwijderen