dinsdag 9 oktober 2012

Steeds meer bevers in Nederland

De beverpopulatie breidt zich meer en meer uit, getuige de twee bijgaande krantenartikelen onderaan dit bericht, (klik link aan). Waar de officiĆ«le instanties het aantal bevers op 600 houden, daar schat ik de Nederlandse beverpopulatie zeker op 800. 

Vorige week sprak ik daar over met muskusrattenvanger Peter van Duynhoven, werknemer bij het Waterschap Peel en Maasvallei. Ook hij is van mening dat het aantal bevers veel hoger ligt dan natuurinstanties (zoals de Zoogdiervereniging) aannemen. 

Volgens Van Duynhoven zijn er alleen al in Noord Limburg zo'n 200 bevers, terwijl de officiĆ«le schattingen uitgaan van 120 bevers in heel Limburg. Ik vind de schatting van Van Duynhoven wel een beetje aan de hoge kant. Ik hou het erop dat er in heel Limburg zo'n 250 bevers zijn, inclusief de jongen van dit jaar. 

Die schatting baseer ik op het aantal vestigingen van bevers in Limburg die ik ken. Maar er zijn ongetwijfeld ook dit jaar weer nieuwe bevervestigingen bijgekomen, die ik nog moet ontdekken. Een mooi klusje voor de winter!

Hoe dan ook, de praktijk laat weten dat er 25 jaar na de eerste hertintroducties veel bevers zijn en dat ze overal in Nederland opduiken. Met alle positieve en negatieve gevolgen van dien. 

Hopelijk lukt het de overheid, natuurbeheerders en waterschappen om tijdig maatregelen te nemen om het draagvlak voor de bever te behouden. Waar mogelijk zal ik daar mijn steentje aan bijdragen.

http://www.destentor.nl/regio/zwolle/11833555/Tweede-beverburcht-ontdekt-in-Zwolle.ecehttp:

http://www.gelderlander.nl/voorpagina/rijkvannijmegen/11833319/Bever-is-knuffelmascotte,-maar-ook-lastpost-voor-waterschappen.ece 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten