zondag 18 november 2012

Bever eindelijk opgezet



In mei 2011 vond ik samen met een andere beverspotter een dode bever bij de Molensteense Plas in Stevensweert. Bij die beverlocatie had ik heel veel filmmateriaal opgenomen, dus hoogstwaarschijnlijk speelde deze bever een belangrijke rol in enkele films. 
 
Het was een vrouwtjesbever. Normaal gesproken is dat bij bevers niet te zien. De geslachtsdelen zitten inwendig. 

Maar deze bever had opgezwollen tepels, duidelijk dus dat het een vrouwtje was. Was ze zogend of stond ze op het punt te bevallen? Dat was onze vraag. 

De dode bever zou worden onderzocht door de Zoogdiervereniging en ging zolang de diepvries in bij het Natuur en Milieucentrum De IJzeren Man in Weert. Toen ze ruim een half jaar in bevroren toestand had doorgebracht, vonden ze het welletjes daar. Afgesproken werd dat het museum de bever zou laten opzetten. 




Dat is nu dus gebeurd en vandaag zag ik haar terug, mooi geprepareerd. 
Niemand kon me vertellen of er ook jongen in zaten. Dat hoop ik nog eens te horen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten