donderdag 27 december 2012

Hoogwater komt eraan

Het water in de Nederlandse rivieren is hoog en zal de komende dagen verder stijgen. Vooral de Waal schijnt hoog te zijn. In de Maas valt het nog mee, maar toch heeft de huidige waterstand op diverse locaties de bevers al uit hun burchten en holen verdreven. Langs de Grensmaas werd enkele dagen geleden een bever gefotografeerd (niet door mij helaas), zittend op een hoop drijfhout. Inmiddels hebben de bevers op dit traject waarschijnlijk hun toevlucht gezocht in inderhaast gegraven holen, hogerop in de steile oevers. Ik heb nergens een bever gezien langs de Grensmaas.
 
Op sommige andere plaatsen, meer stroomafwaarts in de buurt van Maasbracht en Roermond zag ik gisteren een burcht (Gerelingsplas) die al was ondergelopen. Maar de bevers heb ik ook hier niet gezien. Andere jaren zaten ze soms bovenop de burcht of in het struikgewas langs de oever. Bij de Plas Polderveld is de burcht zo hoog gebouwd dat ze het nog wel even volhouden. 

Bij een kleine plas bij Osen zag ik dat de bevers een kapotgetrapte gang provisorisch hadden gerepareerd met wat slordige takken. De onderkant van hun burcht lag al in het water; dit hol was denk ik nog droog. Het water in deze plas zal nog verder stijgen als het Maaswater over de dijk begint te stromen, regelrecht de plas in. De boom op de foto bij de Maasoever staat al met zijn voeten in het water. Komend weekend spant het erom.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten