zaterdag 19 januari 2013

Luchtbellen in het ijs


De bever zoekt steeds vaker een territoriumplek in kleine beken. Op korte afstand van mijn huis heb ik een tijd geleden beversporen gevonden. Nog wat later vond ik bij een ernaast gelegen plas ook de plaats waarvan ik vermoedde dat de bever er een hol heeft. 
Iedere keer als ik er kwam kijken had hij wat nieuwe verse takken in de oever gestoken. Misschien als wintervoorraad. Meestal is het in Nederland niet nodig om zo'n voorraad aan te leggen, omdat er niet langdurig ijs is. Maar in deze plas bevriest het water natuurlijk eerder dan in een stomende beek. 
Vandaag ging ik er weer kijken en nu weet ik het zeker: Hier woont de bever. In het ijs zijn namelijk wat ingevroren luchtbellen te zien, achtergelaten door de bever bij het in- of uitgaan van zijn hol.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten