woensdag 6 maart 2013

Dam vernield

 Op 17 februari zette ik op dit blog ik een foto van een dam in het gebied Vuilbemden tussen Asselt en Roermond. Nu plaats ik een foto van dezelfde locatie, maar de dam ziet er heel anders uit, helaas.

Ik ben op deze plek om een cameraval op te hangen. Het lijkt me prachtig als de infraroodcamera registreert hoe de bever deze dam onderhoudt 's nachts. 

Onderhoud aan de dam is absoluut noodzakelijk, maar ik durf de camera toch niet op te hangen. Al het materiaal dat de bever hier bijeen heeft gebracht om het stromende water op te stuwen is opzij geschoven. 

Ik vermoed dat de dam niet per ongeluk kapot is gegaan, maar moedwillig is vernield. 
Een beetje begrip kan ik wel opbrengen voor degene die het vervelend vindt dat de ernaast gelegen landbouwgrond te nat wordt door het verhoogde waterpeil. 
Maar het is wel illegaal, wat hier is gebeurd. Dat wil je als dader natuurlijk niet op de film, dus ik hang de camera niet op.

Er zijn ook plekken in Limburg waar het waterschap beverdammen verwijderd, maar dan is er officiële toestemming voor gekregen. Het is voor de waterschappen als peilbeheerder altijd een moeilijke afweging tussen natuurwaarden en economische waarden. 
Voor zover ik weet is het verwijderen van de beverdam op deze plek geen actie van het waterschap.

Gelukkig wordt dit conflict binnenkort opgelost. Een natuurorganisatie koopt de grond op.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten