woensdag 10 april 2013

Bever is erg voorzichtig


Om tien over zes in de ochtend wandel ik langs de Vloedgraaf, stoomopwaarts vanaf Susteren richting Nieuwstadt. Het wordt langzaam licht en het regent een beetje. Ik speur de oevers af en probeer ondertussen ook de koeienvlaaien te ontwijken. Maar ik zie nergens een zwemmende of knagende bever. 
 Een poosje later ben ik aangekomen bij de plek waar hij zijn hol heeft, of beter gezegd: zijn gehavende hol, want het is deels ingestort. Soms kun je er een glimp van de bever opvangen als hij slaapt. Nu is het nog te donker om dat te kunnen zien, dus ik wacht in de buurt of hij misschien aan komt zwemmen.

Gisteravond was ik ook hier en ik kreeg gezelschap van Hub, een andere beverliefhebber, net als ik nieuwsgierig naar deze bever. Ik was er al toen het nog volop licht was en ik had gezien dat de bever nog in zijn hol zat. Vervelend voor hem dat hij zo zichtbaar is, maar makkelijk voor beverspotters. Hub en ik hebben samen gewacht tot het donker was. Om 21.00 uur zagen we vrijwel niets meer en toen zat hij nog steeds in zijn hol. Het water is er momenteel niet diep, hij kan niet ongezien voorbij zwemmen, dus we hadden hem niet per ongeluk gemist.
 



En nu sta ik binnen 12 uur weer hoopvol te wachten op de komst van de bever. Aan de boom waarachter ik verscholen sta, zie ik verse knaagsporen. Die waren er gisteravond niet. Slechts een paar splinters heeft hij er afgeknaagd, maar hij is hier onmiskenbaar vannacht geweest. 








Als er genoeg licht in de opengevallen gang van het hol valt kijk ik of hij misschien al thuis is. En ja hoor, daar zie ik weer die harige bruine bol, half verscholen in de holte. Hij zit daar dus al minstens een half uur. Nu weet ik dat ik naar huis kan gaan, anders zou ik nog een uur (vergeefs) blijven wachten.





Deze bever is kennelijk erg voorzichtig en neemt het zekere voor het onzekere. Hij laat zich liever niet zien, wetend dat hij hier weinig schuilgelegenheid heeft. Ik denk dat ik nog weken moet wachten op kortere dagen voordat ik hem in vol ornaat zal zien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten