woensdag 22 mei 2013

Bevers en regen


Ook bevers houden niet van regen, denk ik. Natuurlijk is het zo dat beverliefhebbers zoals ik op regenachtige dagen minder vaak aan de waterkant staan. Logisch dus, dat je geen bevers ziet. En regenachtige dagen, die hebben we nogal veel dit voorjaar. 
Toch heb ik vaak, met de paraplu paraat, geprobeerd om bevers te spotten. Dat was niet erg succesvol en daar zijn volgens mij twee redenen voor.

Ten eerste: HET WEER. Na ruim vijf  jaar bevers spotten heb ik echt de indruk dat bevers langer in de burcht blijven als het regent. Ik heb wel eens anderhalf uur lang in de regen aan de waterkant gestaan zonder een bever te zien. Tijdens een droog half uurtje kwam hij buiten eten en toen het weer ging regenen zocht hij snel de burcht weer op.

Ten tweede: DE GEZINSSITUATIE. Momenteel zijn er jongen. Ze zijn nog te klein om zelfstandig naar buiten te gaan en blijven de eerste zes weken van hun leven in de burcht. Moeder is altijd in de buurt. Dat zie ik ook tijdens het bevers spotten. Het vrouwtje komt pas laat even naar buiten, pakt een tak en neemt die mee naar binnen, voor de jongen. De overige bevers verblijven in die periode niet in de burcht. Soms alleen enkele subadulten van het vorige jaar.

Dat gebeurde ook gisteravond. Het regende weer eens, maar Jan en ik wilden toch graag een avondje varen. We legden met onze kotter aan op zo'n 75 meter van een burcht. Mijn kano lag klaar om te water te laten, maar het bleef maar regenen. Pas om 21.05 uur kwam er een bever naar buiten. Met de verrekijker zag ik haar een tak halen en meteen weer onder water verdwijnen. Die was voor de jonkies. Daarna kwam ze weer tevoorschijn en fourageerde in de buurt van de burcht.
Een tweede volwassen bever of subadulten heb ik niet gezien. Het betreft hier een nieuwe locatie; er zijn denk ik nog geen subadulten.

Vanuit de boot kon ik in de schemer nog een vage foto maken.

Meer info over de locatie op de link hieronder van Waarneming.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten