zondag 23 juni 2013

Eindelijk de bever bij Millen gespot



Vanavond heb ik eindelijk de bever gespot bij Plas Millen in Sittard, slechts 4 km van ons huis. Die woont daar al driekwart jaar in z'n eentje. 


http://www.youtube.com/watch?v=7hqL7XoPajc

Afgelopen winter had ik hem geregeld voor de lens van de infrarood-cameraval (zie link hierboven), maar in het echt had ik hem nog nooit gezien. Ik had er al een paar avonden tevergeefs aan de waterkant gezeten.

 
Vanavond lukte het wel, maar het is geen aanrader om er nog eens te kijken. Al was het alleen al vanwege de kans op teken.
Alles is er dichtgegroeid en het is er vrijwel onbegaanbaar. Wel een hele goede leefomgeving voor de bever dus. 

   
Ondanks de perfecte plek is hij erg op zijn hoede en hij had me al heel snel in de gaten. Hij was nog minstens vijftig meter van me verwijderd en ik zat doodstil, laag bij de grond in camouflagekleding. Maar hij had me door.
De kenner kan aan het patroon van de wind in het water zien dat ik op de verkeerde plek zat; de bever kon me ruiken. Eerst zat ik wel aan de goed kant, maar dat bleek veel te ver weg te zijn, vandaar.
   

Fijn, zo'n bever bij me om de hoek. Alleen jammer die hij zo moeilijk te zien is. Ik zal hem er denk ik alleen zwemmend aantreffen, zodra hij op de oever klimt is hij al weer verscholen achter de begroeiing. Kanoën is ook geen optie, ik zou niet weten hoe ik er de kano te water moet krijgen. Bovendien is het verboden. Dit is particulier terrein, wel toegankelijk voor wandelaars, maar niet met de fiets, met honden of iets anders.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten