zondag 28 juli 2013

Bever zwemt voorbij in de Linge


Via Twitter kreeg ik een beverlocatie door bij Gellicum bij de Linge. We lagen met de boot tussen Rhenoy en Rumpt, dus ik vertrok op tijd met mijn kano om op onderzoek uit te gaan. En om de bever te spotten natuurlijk. Veel sporen waren er zo op het eerste oog niet, maar inspectie aan kleine takjes en stengels lieten toch bevervraat zien.

Ik genoot van veel mooie watervogels en twee muskusratten, maar toen het tegen tienen donker werd had de bever zich nog niet laten zien. Toch denk ik dat ik op de goede plek zat, want er waren een paar platgetreden oevers, plekken waar de bever stengels e.d. at.


Ik peddelde weer terug naar de boot en om elf uur zat ik gezellig met manlief op het achterdek te borrelen. In de verte rommelde het onweer, we voelden een eerste regenspetter, maar het water lag er nog glad als een spiegel bij in het maanlicht. Eenden en futen trokken glinsterende strepen door het water.

Toen zag ik een wat breder kielzog. Met de verrekijker kon ik de kop van een bever door het water zien glijden. Hij stak schuin over en zwom naar de oever, vlak voor de boeg van onze boot. In het dichte struikgewas kon ik niets meer onderscheiden. Ik luisterde nog een poos, maar hoorde niets knagen of knabbelen.

Vanmorgen nog eens op onderzoek uitgegaan. Nu vond ik wel wat kleine sporen aan dunne takjes en stengels en de plek waar hij uit het water ging. Een beetje platgetreden, dus kennelijk komt hij er vaker.

De oevers van de Linge zijn rijk begroeid, maar op bijn alle plekken erg laag. Daar kan de bever geen hol maken en een takkenburcht heb ik nergens kunnen ontdekken. Toch denk ik dat er op drie of meer locaties langs de Linge bevers wonen. Of dat eenlingen zijn of hele families is (nog) de vraag.

Het lukt me niet om via mijn tablet foto's te uploaden, maar na de vakantie doe ik dat thuis op de computer. Via de links van waarneming.nl zijn de beverfoto's wel te zien.

Voor de lezers van het Vogeldagboek van Adri de Groot die via zijn blog op mijn beverblog terecht zijn gekomen: helaas zijn er bij de laatste berichten die ik plaatste geen foto's beschikbaar, maar bij de maanden juli en juni en daarvoor valt volop te genieten van mooie beverplaatjes van Nederlandse bevers met beschrijvingen van de bijbehorende belrvenissen.

Europese Bever - Castor fiber 2013-07-27 | Waarneming.nl

2 opmerkingen:

  1. Volgens mij zag ik vandaag (zondag 29-40-18)rond 9 uur een bever langs zwemmen in de Linge bij Rumpt! Geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tjonge, bijna 5 jaar later, en nu pas weer een waarneming! Zou niemand in al die tijd bevers of beversporen hebben gezien? Het wordt tijd dat ik er eens weer ga rondkijken. Heb je enig idee waar hij een hol of burcht kan hebben? Dank voor je update, Groet van Willy

    BeantwoordenVerwijderen