zaterdag 6 juli 2013

Bevers in snelstromend water


Eind 2009 werd voor het eerst melding gemaakt van bevers in de Geul. Dat moest ik natuurlijk zien en ik ging op zoek naar sporen. Die vond ik in de buurt van Meerssen en ook een klein burchtje. Die burcht is inmiddels verplaatst naar de andere oever en heel groot geworden. Destijds was het waarschijnlijk een nog alleenstaande bever; nu een hele familie. Ook verder stroomopwaarts zitten bevers in de Geul. Bij St. Gerlach, bij Oud Valkenburg en bij Stokhem. In de loop van de jaren zag ik overal sporen, maar de bevers lieten zich niet zien. Door al die meanders en overdadige plantengroei zijn ze niet makkelijk te spotten. Kwestie van geluk.

Totdat ik onlangs een tip kreeg van een vakantiegast van De Gronselenput bij Stokhem. De vriendelijke campingbeheerder heette me gisteravond van harte welkom. Een mooie camping die bijna helemaal omsloten wordt door een Geulmeander. Ergens in de buurt hebben de bevers een oeverhol en elke avond staan de campinggasten op hun post, want tussen 20.00 en 20.30 uur zwemmen er bevers langs. Ook gisteravond. Eerst kwam er een jong van dit jaar voorbij, zwoegend aan de overkant in het snelstromende water.  
 
Later kwam hij terug, of het was een ander jong (graag rugnummers de volgende keer), en ging hij wier eten. Telkens zwom hij naar het midden, beet stukjes wier af die hij op de oever, bijna uit het zicht, opat. Ook een volwassen bever kwam wier eten, maar die had genoeg gewicht om in het midden te blijven zitten zonder te worden meegesleurd door de sterke stroming. 


 


Iemand vertelde me dat er vier jonge bevers zijn. Dat kon ik niet geloven. Meestal krijgt een beverpaar twee of drie jongen. Ik dacht: daar zullen wel jongen van vorig jaar tussen zitten. Je ziet het grootteverschil het makkelijkst als ze bij elkaar zitten. Maar iemand haalde zijn laptop met een prachtige foto erop van vier juveniele bevers, echt allemaal jongen van dit jaar. Zittend op een grindbank. Nu ik die foto heb gezien geloof ik het; vier beverjongen bij deze familie. Heel bijzonder!

 
Er zijn binnen een paar jaar dus minimaal vier bevervestigingen in de Geul. Als ze allemaal zoveel jongen krijgen als dit beverpaar, is het gebied snel bevolkt.

Hieronder een link voor een filmpje van deze Geulbevers. 


http://www.youtube.com/watch?v=R3-ujsH85EY


Geen opmerkingen:

Een reactie posten