zondag 21 juli 2013

Bevers spotten, soms zit het tegen


We hebben de nacht doorgebracht in onze boot op de Asseltse Plassen.

Gisteravond ging ik in de kano 'beveren'. Pas na twee uur wachten zag ik een bruine volwassen bever, niet lang en slechts zwemmend. Het schemerde al.

Daarna waren heel af en toe nog de koppen van twee jonge bevers te zien, een zwarte en een donkerbruine. Ook deze twee kropen niet op de kant en waren erg schuw.

Vanmorgen gaan we vroeg varen, stroomafwaarts op de Maas. Bij het wegvaren van de steiger zie ik opeens een afgeknaagde bevertak op het strandje liggen, die er gisteren nog niet lag. Daar heeft vannacht een bever op een meter of acht naast onze boot zitten knagen terwijl ik lag te pitten. Onverteerbaar idee voor mij.

En dan nu, terwijl we de Asseltse Plassen verlaten zegt Jan: Daar zwemt een bever! Ik ben net te laat om hem nog te zien en kijk naar de kringen in het water, achtergelaten door de ondergedoken bever.

Het lukt niet altijd hoor, met die bevers.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten