dinsdag 1 oktober 2013

Dode subadulte bever



Hij (of zij) is niet oud geworden, de dode bever die gevonden is bij de Plas Stevol bij Ohé en Laak.

Zondag zag ik op internet dat een boswachter van Natuurmonumenten de dode bever had gevonden. Omdat ik gisteren toch in de buurt moest zijn ging ik natuurlijk een kijkje nemen. 

 
Het dier was nog geen meter lang, inclusief staart, dus geen volwassen exemplaar. Over de doodsoorzaak valt niets te zeggen. Er waren geen uiterlijke verwondingen waarneembaar. 

 



Op de foto van de boswachter zag de kop er gaaf uit, maar toen ik kwam kijken waren de ondertanden afgebroken. Bevertanden zijn heel hard en breken echt niet zomaar af. Ik vrees dat een of andere idioot er met een steen op heeft staan beuken om te kijken hoe sterk ze waren. Iets anders kan ik niet bedenken. 



Het kadaver was al een beetje aan het ontbinden, de maden kropen er over. Niet zo'n fris gezicht, maar zo gaat dat nou eenmaal. Het dode beest wordt teruggegeven aan de natuur en zo profiteren andere dieren ervan.


Het geslacht kon ik natuurlijk niet vaststellen. Alleen bij een zogend vrouwtje kun je zien wat het geslacht is. Er schijnt bij het mannetje een penisbotje voelbaar te zijn, maar daar heb ik maar geen onderzoek naar gedaan.

Op de foto van de linkerachterpoot is duidelijk de dubbele nagel te zien, de 'kam' waar een bever zijn vacht mee onderhoudt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten