dinsdag 26 november 2013

Bever een handje geholpen


Gisteren ging ik poolshoogte nemen bij diverse beverlocaties langs kleine beken. De bevers trekken immers steeds verder landinwaarts, weg van de Maas en de Maasplassen op zoek naar een eigen territorium. 

Bij de Vlootbeek en de Putbeek in de omgeving van Montfort, St. Joost en Mariahoop zitten ze, bij de Vloedgraaf in de buurt van Susteren, bij een plasje tussen het Julianakanaal en de A2 en in Plas Millen bij Sittard. 


Al die nieuwe vestigingen zijn niet bepaald eerste-rang-locaties. Het zijn geen plekken waar makkelijk een goed onderkomen kan worden gebouwd, wat nodig is als ze een gezin willen stichten. De holen die ze in de oevers maken storten vaak in. De bomen langs de oevers zijn nog niet zo fors, wel lekker mals, maar de voorraad is snel op. De beken zijn vaak niet diep genoeg, daarom gaan ze dammen bouwen (zie bericht van 30 oktober). 

De bever bij Plas Millen heeft het nog het beste voor elkaar. Ik denk dat hij (of zij) nog steeds vrijgezel is, maar als er een partner komt is daar wel een gezin te stichten; er is voldoende voedsel en schuilgelegenheid.


Misschien is de bever in de Putbeek bij de Boekhorstweg tussen St. Joost en Montfort ook nog alleenstaand. Dat weet ik niet zeker. Hij woont er al een paar jaar, maar aan het aantal sporen te zien, vermoed ik dat hij nog vrijgezel is. 
Gisteren zag ik dat zijn dam kapot was. In elkaar gestort of moedwillig verwijderd? Aan de tractorsporen te zien denk ik het laatste. Het water was decimeters gezakt. 

Maar hij kan zijn voedsel nog goed bereiken. Diverse boompjes hebben er het loodje gelegd en zijn al helemaal gestript. 




Een wilgje van een meter of zes hoog, niet al te dik, was in een paar andere bomen blijven hangen. De bever kon daar niet bij.
Dat vond ik jammer van de boom en van het lekkere voedsel voor de bever. Ik heb de bever daarom maar een handje geholpen. 
Met een grote krachtsinspanning kon ik de boom een stukje naar me toetrekken en met een flinke zwaai over de beek laten vallen. Zo is er weer volop schors en blaadjes voor deze bever. Ik hoop dat hij er vannacht lekker van heeft gesmuld.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten