dinsdag 5 november 2013

Het houdt niet op: weer nieuwe bevervestiging


Tegenwoordig verbaas ik me nergens meer over als ik weer een nieuwe bevervestiging ontdek. 
Blijkbaar zijn de beschikbare territoria langs de Maas en de Maasplassen vol en kiezen ze nu de gekste locaties om te gaan wonen. 
Vorige week wandelde ik met een vriendin over de dijk van het Julianakanaal. Ergens in de diepte, tussen het kanaal en de snelweg A2 dacht ik bij een plasje beversporen te zien. Ik kon er op dat moment met haar en haar (blindegeleide)hond niet naar toe. 


De volgende dag ben ik poolshoogte gaan nemen en nam de cameraval mee. Ik vond diverse omgeknaagde boompjes, knaaghoutjes, wissels richting kanaal en eetplekken. 
Aan de sporen te zien denk ik dat er meer dan één bever woont, de tandbreedtes verschilden. 
Bij een van de eetplekken hing ik de cameraval op. 


Vanmorgen haalde ik hem op en er stonden 14 filmpjes op. 
Op 13 daarvan, bij daglicht opgenomen, zag ik eenden. Op de laatste, vannacht opgenomen, staat een vrij kleine bever. 

Lijkt me niet een volwassen exemplaar. Kijk ter vergelijking voor het formaat naar de foto van de eenden.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten