dinsdag 17 december 2013

Middagje 'beveren'


 
Tussen de gehuchten Illikhoven en Schipperskerk loopt een kleine beek richting Maas, de Kingbeek. Op de plek waar een verbreding is heet het De Kink. Vorig jaar zag ik daar een paar verse knaagsporen, daarna een hele tijd niets. Maar onlangs stuurde een andere beverliefhebber me foto's van een aangeknaagde wilg.







 




Vandaag is het mooi decemberweer en dat nodigt uit om er eens naar toe te fietsen. Nou, hier wordt flink huisgehouden. Diverse bomen krijgen een knaagbeurt.


Aanvankelijk dacht ik dat een bever die af en toe vanuit de Maas deze kant op kwam dit zou doen, maar dit knaagfestijn wekt de indruk dat er een bever vlakbij woont. Op onderzoek dus. Ik sop door zompige weilanden en het lijkt me dat het waterpeil iets hoger staat dan normaal. 


Al deze waarnemingen kunnen maar tot één conclusie leiden: hier moet ergens een burcht of hol zijn en misschien ook een beverdam.

 

Na enige tijd vind ik die ook. De burcht is klein, maar makkelijk te vinden. De bever heeft geen enkele moeite gedaan om hem een beetje aan het zicht te onttrekken. Het vinden van de dam levert ook geen problemen op, gewoon stroomafwaarts langs de beek lopen. Ondertussen zie ik allerlei opgangen waar de bever naar het maisveld is gelopen toen er nog mais stond om te stelen en voormalige oeverholen die nu zijn ingestort. 





En ja hoor, daar is ook een kleine dam, gemaakt van maisstengels en modder.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten