maandag 24 maart 2014

Ook de Geul is bevolkt met bevers



Al ruim 4 jaar zitten er bevers in de Geul. Nu al op minstens zeven locaties. Gisteren zag ik sporen bij Mechelen en bij Camerig. Bij Mechelen vond ik ook zijn onderkomen, een opengevallen hol. Toen ik het ontdekte hoorde ik hem op hetzelfde moment knagen in zijn hol. Misschien wakker geworden van mijn voetstappen. Ik hou de exacte locatie nog maar even geheim.

Tot m’n verbazing vertelde een natuurvriend me eind 2009 dat er beversporen langs de Geul bij Meerssen zaten. Dat leek mij toen zeer onwaarschijnlijk. Zolang ik het niet met eigen ogen had gezien geloofde ik het niet. Op een zonnige februaridag in 2010 ging ik op onderzoek uit. 
Eerst wandelde ik de verkeerde kant op, want ik kende er de paadjes niet. Maar toch, tegen m’n verwachting in, vond ik bij een stuw een dikke tak met knaagspoor. Ongetwijfeld van verder stroomopwaarts aangespoeld. 
Verder zoeken dus. Zelfs met m’n wandelkaart erbij was het lastig om een pad langs de Geul te vinden. Na veel geworstel met sloten, struiken en prikkeldraad vond ik steeds meer knaagsporen en uiteindelijk iets dat op een burchtje leek. Aan de binnenkant van een grote bocht, waar wat minder sterke stroming is, daar had de bever een plek gevonden. Nu heeft hij daar aan de buitenkant van de bocht een grote takkenburcht gemaakt en woont er inmiddels een hele familie.

Hoe kwam de bever in de Geul terecht, vroeg ik me destijd af. Was hij het Julianakanaal overgezwommen of er onderdoor via de Geul-sifon? Kwam hij misschien vanaf de Voerstreek in Belgiƫ stroomafwaarts gezwommen en is hij toen bij Meerssen blijven steken? Of was er iemand die dolgraag bevers in de Geul wilde zien en die door gebrek aan geduld overging op een illegale uitzetting?

Die eerste verbazing over de aanwezigheid van een bever in de Geul ligt al weer ver achter ons. Ik denk dat hij gewoon via het Julianakanaal is gekomen, aan de ene kant erin, aan de andere kant er weer uit. In de buurt van Bunde zag ik wissels die dat bewijzen. 

Bij Bunde huist ook nu nog een bever. En verder bij Meerssenbroek, bij St. Gerlach, bij kasteel Schaloen, bij Etenaken (met 4 jongen in 2013) en bij de al eerder genoemde locaties Mechelen en Camerig.

Bij hevige regenval kan er in de Geul al snel hoogwater ontstaan. Dat lijkt me een mooi moment om eens te kijken of er dan bevers op de oevers zitten. Gisteren was daar geen sprake van, het is nu erg laag water. Zo laag zelfs dat ik de ingang van een oeverhol zag bij Camerig.

Waarschijnlijk zijn er nog wel meer bevervestigingen langs de Geul dan de plekken die ik hier noem. Ik woon er niet heel dichtbij en ken het gebied onvoldoende over de hele lengte. En er zijn voor de toekomst nog talloze mooie plekken aan de oevers van de Geul beschikbaar voor de bevers om zich te vestigen. 

Ik heb nooit vernomen dat iemand heeft gezien hoe een bever bij nacht en ontij door het centrum van Valkenburg zwom, maar het moet toch echt zijn gebeurd. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten