zondag 20 april 2014

Vier bruine en een zwarte bever en een vos

Paaszondag
Eindelijk had ik eens weer een succesvolle beveravond, nadat ik eerder deze week drie avonden vergeefs aan de waterkant zat. Vanavond was ik met de kano bij Polderveld (Heel). Het was al behoorlijk aan het schemeren toen de eerste bever, de zwarte, tevoorschijn kwam. Daarna volgden er nog minimaal drie, mogelijk vier. Overal om me heen hoorde ik ze knagen en knabbelen.
En naarmate het donkerder werd durfden ze steeds meer. Heel bijzonder. Het was toen al te donker om nog te filmen of te fotograferen. Nog spectaculairder werd het toen er een vos ten tonele verscheen, die vlak voor een knabbelende bever langsliep en even aan een omgeknaagde boomstam, midden op de burcht, snuffelde. Zoiets had ik nog nooit meegemaakt. De bever keek niet op of om.
Ik heb er toch nog een vage foto van gemaakt die ik bij dit bericht zal plaatsen als ik weer thuis ben. Nu verblijf ik nog een nachtje op de boot en als ik me niet verslaap ben ik morgen weer vroeg bij de bevers.
's Morgens vroeg zijn er geen vervelende speedboten in de buurt of schreeuwende mensen en is alles nog veel mooier. En de kans om bevers te zien is dan ook groter.








Update - Paasmaandag
Nou, dat viel tegen. Het was weliswaar een mooie ochtend, vanmorgen vroeg om zes uur. Koud ook. Maar de bevers waren al terug in hun burcht. Ik hoorde ze namelijk murmelen. Ik heb er een uur gewacht, toen kwam er nog een laatkomer terug die onmiddellijk onderdook naar de burcht om ook te gaan slapen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten