zondag 15 juni 2014

Bever in Overijsselse Vecht



Vanavond ging ik 'beveren' bij de Teggerse Plas. Score: 2 bevers, een zogend vrouwtje (dat kon ik zien aan de opgezwollen tepels) en een subadult.

Maar nog leuker was het bericht dat ik bij thuiskomst in mijn mailbox vond. Wouter Nijlant uit Oldenzaal heeft in de Vecht bij Hardenberg een bever gezien. Zijn foto's en omschrijving geven daarover 100 procent zekerheid. Mooi bericht.

Ik plaats hierbij de foto die hij me stuurde. (foto: Wouter NIjlant)

En zijn tekst, waaruit blijkt dat het om een bever gaat:
"Ik ben er overtuigd van dat het een bever was, en geen beverrat, muskusrat of otter. Allereerst viel me de grootte enorm op, daarna de platte staart. Toen hij vervolgens met z'n staart op het water sloeg, was ik 100% zeker. Dit waarschuwingsgedrag hadden mijn vrienden ook gezien bij bevers in Lapland. Vijf Minuten later dook hij weer op, nadat ik de buitenboordmotor van de boot uit had gezet. Deze keer konden we hem zelfs erg dicht benaderen, tot een meter of 4-5."




1 opmerking:

  1. Twee nieuwe berichten waar de groei van beverpopulaties aan een duidelijk opmars bezig zijn. Terecht dat jij en andere zich zorgen gaan maken hoe dat in de toekomst moet. Ik hou mijn hart vast. Want de mens zette ze uit maar nu ze voor sommigen overlast betekenen gaat de mens weer ingrijpen maar nu niet ten voordele van de bever. Want de mens wil vooral maakbare natuur, natuur zijn gang laten gaan is een moeilijk begrip.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen