zondag 15 juni 2014

Bevers in kasteelpark Elsloo

Ze zitten er al jaren en zijn de bron van een hoop commotie: De bevers in kasteelpark Elsloo.

De commotie ontstaat door hun geknaag aan mooie oude bomen en door de bouw van dammen. Dat vindt blijkbaar niet iedereen even leuk. Door de bouw van twee dammen in de Hemelbeek is het waterpeil drastisch verhoogd. De koeien krijgen natte poten en de mensen natte voeten, want het wandelpad kwam onder water te staan. De dam is al diverse keren vernield. Eigenaar van het terrein Staatsbosbeheer zoekt naar een oplossing om voor- en tegenstanders tegemoet te komen.

In 2010 zat er ook al eens een bever, die is toen weggevangen. Maar blijkbaar is het een fijne locatie voor de bever, ze komen gewoon terug. Er zit nu waarschijnlijk een hele familie, want afgelopen winter is de burcht flink uitgebreid. Misschien zijn er dit jaar jongen.

Gisteravond ging ik er voor het eerst (en waarschijnlijk voor het laatst) bevers spotten. Eerst stond ik een poos bij hun foerageergebied, maar ik kreeg na enige tijd in de gaten dat ik daar niet moest zijn. Teveel wandelaars met honden kruisten daar nog het beverpad. Ze zouden zich zo vroeg op de avond niet laten zien.
Vlak bij hun burcht onder de begroeiing zag ik het water bewegen. Daar zat een bever goed verscholen te eten. In de buurt daarvan hoorde ik er nog een knagen. 

Daarna heb ik nog een tijd met de camera in de aanslag staan wachten op de loopbrug, hopende dat de bever via zijn zelfgegraven kanaaltje naar de Hemelbeek zou gaan en daarna door naar zijn foerageergebied. Maar ik vermoed dat ze dat pas doen als het donker is en er geen wandelaars meer langskomen. Ze zijn daar erg voorzichtig, die 'kasteelbevers'. Voor mij geen makkelijke locatie om te filmen.

Iets noordelijker, bij kasteel Obbicht huist ook een bever. Die is eveneens omstreden.

Van een inwoner uit Elsloo kreeg ik op 28 juni de volgende, aanvullende opmerking, daaronder de link voor het filmpje:

Ik las net op je blog jouw opmerking over de bevers in Elsloo. Jouw aanname klopt niet helemaal. Ik heb staande op het bruggetje in drie dagen 2 keer een bever voorbij zien komen. Tussen 19 en 19.30 uur. Dat is ongeveer de enige plek waar je ze goed kunt zien. Schuw inderdaad, maar dat zal wel wat minder worden in de toekomst. Dat deze zo onder me door zwom vond ik al knap want hij had heel goed in de gaten dat ik er was. Kwam zelfs een keer meteen terug.

 
https://www.youtube.com/watch?v=v7UaGaOybgw&feature=em-share_video_user




Geen opmerkingen:

Een reactie posten