vrijdag 8 augustus 2014

Beverwaarnemingen in vakantietijd

http://waarneming.nl/waarneming/view/86936878

We varen al een paar weken door Nederland.
Na het ontdekken van de nieuwe beverlocatie bij Rheden/De Steeg (zie vorige blog) lagen we een nacht voor anker bij het recreatiegebied Rhederlaag. Bij een vers omgeknaagd boompje plaatste ik mijn cameraval. 's Avonds ging ik 'beveren', helaas zonder succes en ook de cameraval registreerde geen bever. Jammer.
Daarna  voeren we verder over de IJssel. Overal langs de oevers zag ik in het voorbijgaan verse beversporen. Bij de Duursche Waarden en de Vreugderijkerwaard ging ik 's avonds kijken, weer niets. Ik ben niet voldoende op de hoogte van de plaatselijke situaties en de beste locaties.
In de Kop van Overijssel zijn (nog) geen bevers, die komen er ongetwijfeld. Binnen twee a drie jaar verwacht ik ze hier. Vanuit de Vecht en het Zwarte Water (mogelijk uit Duitsland) en/of vanuit de polders. Op het slibdepot IJsseloog zitten ze al. Varend op het Ketelmeer zag ik vanaf afstand met de verrekijker de sporen.
De bever op IJsseloog kan vanaf de IJsselmondig zijn gekomen, maar wie weet is er een de polderdijk over geklommen. Als ze zich verspreiden in de Kop van Overijssel en zich mengen met andere populaties uit b.v. Duitsland zorgt dat voor genetische variatie.
Geen bevers dus daar. Wel hoopte ik op een otter. Het was me niet gegund, zelfs spraints heb ik niet gevonden. Ik ben te onervaren met otters.
We voeren door de polder over de Hoge Vaart richting Biddinghuizen. Bij de spoorbrug van de Hanzelijn lagen omgeknaagde boompjes in het water met verse sporen. Bij Biddinghuizen, in het Harder bos en in de Larservaart ontdekte ik beverburchten tijdens het varen. In het Harder bos konden we aanleggen en ging ik in de kano 'beveren'. Om 20.00 uur 's avonds kwam er een volwassen bever de burcht uit, bij een inham die vol met kroos lag. Die ging verderop verscholen onder de begroeiing zitten eten. Ik hoorde hem, maar kon hem niet zien. Terug naar de burcht. Ik hoorde er minimaal twee jongen piepen en knagen. Na anderhalf uur kwam er nog steeds niet een naar buiten. Pas laat in de schemering zag ik een jong vanuit de inham zich door het kroos worstelen, die dook onder bij de burcht. Ik twijfelde, waarom had ik die niet uit de burcht zien vertrekken?
De volgende morgen vroeg was ik er weer. Achter onze boot was een jong aan het eten, die zwom daarna naar de burcht. Daarna zag ik een tweede jong en twee volwassen bevers. Tenslotte leek er toch nog een derde jonge bever te zijn. Hij knaagde een rietstengel af, zwom er mee naar de burcht en dook er onder. Leuk.
Toen ik later op de boot de filmbeelden ettelijke malen had bekeken begreep ik mijn eigen twijfel. Dit was geen derde jonge bever, dit was een muskusrat. Mooie instinker!
Een nacht later lagen we bij de Lage Knarsluis. Daar zijn volop beversporen aan de westkant, maar ik had geen tijd om naar een beverburcht op zoek te gaan. Soms moet je andere keuzes maken en fietsen met man en dochter bij de Oostvaarders Plassen is ook prachtig. Laat op de avond ging ik nog kano-en, geen bever gezien.
Via het Markermeer, de Utrechtse Vecht en het Merwedekanaal varen we nu weer richting het zuiden. De 'beverscore' is tot op heden niet erg hoog. Ik hoop onderweg naar onze thuishaven nog een paar bevers te treffen. Ik hou je op de hoogte.

1 opmerking:

  1. In elk geval is het genieten van mooi Nederland. Nog veel plezier op de terugvaart.

    BeantwoordenVerwijderen