donderdag 11 september 2014

IJsvogels en bevers kijken gaat vaak samen


Om kwart over zeven's avonds kruis ik vanuit Stevensweert met de kano de Maas en bevind me daarna in het buitenland, België in de buurt van Kessenich. Hoewel het al vroeg donker wordt ga ik toch nog een avondje 'beveren'. 

Ik laat me onderuit zakken in de kano, want het zal nog wel even duren voordat er een bever verschijnt, áls t'ie al komt. Maar ik kan meteen weer rechtop gaan zitten en de camera ter hand nemen, want links en rechts schieten de ijsvogels langs me heen. Helaas valt fotograferen niet mee, er zijn teveel golven. Eerst tel ik er twee, dan zie ik er drie. 

Vlak bij de beverburcht gaan er twee zitten. Terwijl ik me daar op concentreer zie ik in mijn linkerooghoek iets bewegen, een takje. Tjonge, er is al een bever wakker. Het is een jong, die met zijn kleine beverhandjes naar iets groens grijpt. 
In een donker, verscholen hoekje eet hij het op. Dan zwemt hij verder. Na een poosje volg ik hem en ontdek hem weer terwijl hij her en der een blaadje eet. 

Ondertussen vliegen de ijsvogels me letterlijk om de oren. Telkens strijken ze samen neer in een struik, dicht bij elkaar. Ik heb er drie tegelijk in beeld en op dat moment vliegen er naast me nog twee achter elkaar aan. Ik kan de ijsvogels heel dicht naderen Ik laat de kano er zo rustig mogelijk naar toe drijven zonder te bewegen, tenminste als de wind het toelaat.



De ijsvogels, het zijn juvenielen en nog niet zo goed op kleur, trekken zich niks aan van de kleine bever die onder hen door zwemt. Dan zie ik een tweede jonge bever. De twee ravotten met elkaar.

Op dat moment staat er ineens een oude reebok met een grijze kop op de oever. Ik weet nu echt niet meer waar ik kijken moet. Zoveel moois tegelijkertijd, dat heb ik nog nooit meegemaakt. Het is ondertussen al aardig aan het schemeren, de foto's zijn niet al te best, maar ik geniet volop.

Jonge bevers zijn vaak nieuwsgierig en argeloos en durven dichter bij de kano te komen dan de oudere dieren. Maar de jonge ijsvogels doen er nog een schepje bovenop, die zijn nog argelozer dan de bevertjes.

Ik had geen al te hoge verwachtingen van deze 'beveravond', maar peddel dus heel tevreden terug naar de jachthaven in Stevensweert. Meestal zie ik wel een ijsvogel als ik zit te 'beveren', maar vijf is wel een behoorlijke score! Vlak voordat ik weer de Maas oversteek zie ik ook nog de ouders van de jonge bevers. 

 

Ik slaap een nachtje op onze boot en ben de volgende ochtend al weer vroeg present. Zelfde recept als de avond ervoor, alleen de adulte bevers laten zich niet zien.


2 opmerkingen:

  1. Geweldig Willy, wat een ervaring. Ik ben maar een ietsiepietsie jaloers ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Roos, je kunt de jonge ijsvogels misschien ook zelf fotograferen. De plek is makkelijk te bereiken vanaf de parkeerplaats Grote Hegge. Je loopt dan over het schiereiland helemaal naar de oostpunt. Daar is een klein schiereilandje. Vanaf dat punt kun je ze goed observeren. Via waarneming.nl kun de je de exacte locatie bekijken. Je zult er ook heel veel beversporen tegenkomen. 't Is niet zo ver bij jou vandaan. Groetjes, Willy

      Verwijderen