maandag 10 november 2014

De bever en de bruine rat



Zelfs na ruim zeven jaar intensief bevers volgen kan dit nijvere knaagdier me nog verrassen. 

Ik had mijn infraroodcamera opgehangen bij een kleine beverdam, in de hoop dat de bever er aan het werk zou gaan. 
Dat deed hij niet, kennelijk was de dam nog hoog en sterk genoeg om het water op het gewenste peil te houden. Deze dam is gebouwd van voornamelijk modder, met hier en daar een tak en wat gras. 

Op de cameraval stonden wel 104 korte filmpjes, allemaal 40 seconden lang. Tjonge dacht ik, toen ik hem weghaalde, dat is een mooie score. Thuis op de computer zag ik dat het voornamelijk opnamen waren van bruine ratten. Ook de steenmarter kwam een paar keer voorbij en een gaai. De bever stond er 8 keer op terwijl hij de dam passeerde. Hij ging er niet aan het werk, maar maakte wel een keer een geurmerk.


Maar er was een heel verrassend filmpje bij waarop de bever over de dam liep en meteen links buiten beeld zwom. Van die kant kwam vervolgens een bruine rat aangezwommen die op de dam kroop. 
Enkele seconden later kwam ook de bever weer links het beeld binnen gezwommen. Heel voorzichtig liet hij zich richting dam drijven en keek nieuwsgierig naar de rat, alsof hij er voor het eerst van zijn leven eentje zag. 

Ik vind het een opmerkelijke actie van de bever.


3 opmerkingen:

  1. Prachtig Willy. Gisteren was ik bij de Kingbeek en heb de burcht bewonderd van de bever. Tevens daar een ijsvogeltje kunnen waarnemen. Buiten dat weet ik nu ook de dam van de bever in De Luysen. Als je meer info wilt moet je even contacten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Roos, ik vind geen mailadres van je en contacten via Google lukt ook niet. Wil je een mail sturen naar willydekoning@home.nl, zodat ik je mailadres krijg? Misschien kunnen we een keer samen op stap gaan naar De Luysen. Groet van Willy

      Verwijderen
    2. Hoi Willy,

      Ik heb je laatst een mailtje gestuurd. Heb je die nog ontvangen?

      Verwijderen