dinsdag 6 januari 2015

Bericht voor beverliefhebbers




Het is zover, mijn nieuwe bever-dvd is beschikbaar:





Ruim vier jaar na mijn vorige films zit mijn archief weer barstensvol beeldmateriaal over bevers. Hoogste tijd voor een nieuwe dvd. Geen kopie van de vorige films uit 2011, maar samengesteld uit allemaal verse shots.
Vooral van bevers in mijn omgeving, Limburg, maar ook in Flevoland, de Biesbosch, België en Frankrijk. Het zijn twee films geworden die elkaar perfect aanvullen. Ook interessant voor bezitters van mijn dvd "Bevers in Nederland", door de nieuwe invalshoeken en nog mooiere opnames.

In de eerste film (34 minuten) “Het leven van de BEVER” volgen we dit bijzondere knaagdier van begin tot eind, van de geboorte in de veilige burcht tot aan zijn dood in het veld. Het lukte me in de afgelopen jaren om op veel manieren jonge bevers vlak voor de lens te krijgen. Ook bijzondere situaties kon ik voor het eerst filmen. Een jonge bever, balancerend op een schuin hangende boomstam boven het water, een complete familie van vijf bevers, al etend tegelijk in beeld. Bevers die hun vacht verzorgen of een geurmerk maken. Tijdens een strenge winter zag ik overdag een bever op het ijs, ik filmde voor hoogwater gevluchte bevers, stoeiende bevers, knagende bevers, een moeder met jongen en bevers op het dievenpad met maïs en bieten.

In de tweede film (30 minuten) “Belevenissen met BEVERS” vertel ik over wat ik zelf zoal meemaak met de bevers. En dat is veel! Ook deze making of  barst van de spectaculaire beelden. Soms zwemmen ze rakelings langs mijn kano, zelfs er onderdoor. Ze spetteren me nat met een staartklap als ze me niet in hun buurt willen. Meestal hebben ze me niet eens opgemerkt en zitten ze voor mijn neus te knagen of te murmelen. Er valt een omgeknaagde boom rakelings langs mijn kano, ik zie bevers op vreemde plekken of plotseling vlak naast me.  Sinds ik een cameraval heb film ik ze ook 's nachts bij het vellen van bomen, op hun achterpoten lopend om modder op de burcht te brengen, werkend aan de dam en paringsgedrag vertonend. Ook randverschijnselen rondom de bever worden belicht. Ze wonen soms op vreemde plekken, zelfs in steden of veroorzaken schade. Ik probeer een goede beverambassadeur te zijn, dit leuke dier verdient het en hij blijft me boeien!


De dvd kost 10,00 euro (excl. verzendkosten) en is te bestellen door te mailen naar:  willydekoning@home.nl. Ik stuur dan de nodige informatie. Bestellen kan ook door een bedrag van 13,00 (incl. verzendkosten binnen Nederland) te storten op: NL07 INGB 0000 9313 85 t.n.v. W.J. de Koning-Bovenhoff te Sittard. o.v.v. bever-dvd  Vermeld in de omschrijving ook uw/je adres.

Om een indruk te krijgen van beide films zijn trailers te zien op YouTube.




1 opmerking: