maandag 12 januari 2015

Verspilling?


Waarom knaagt de bever niet eerst die boom van vorig jaar om??? Ik kan er met mijn pet niet bij. Dit lijkt op grove verspilling. Ik heb dit fenomeen eerder waargenomen en brak me er toen ook al het hoofd over.


Foto: Piet Philipsen via Waarneming.nl

Via mijn Facebookpagina 'Bevers in Nederland' kreeg ik van Jeroen Nagtegaal een mogelijk antwoord op deze vraag:
Kan het niet zo zijn dat het ringen, en dus maar deels omknagen van bomen, zorgt dat er meer licht op de bodem komt en er zodoende meer variatie is in voedsel als er jongen zijn?

En mijn reactie: Dat zou een verklaring kunnen zijn, maar ik heb het nog nooit ergens gelezen. Klinkt plausibel, maar de bever maakt er zich niet geliefd mee, vrees ik.


 

6 opmerkingen:

  1. Tjemig wat je noemt verspilling. Op deze manier maken de bevers zich niet echt geliefd.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Daar heb je gelijk in maar of het verspilling is betwijfel ik .Vanaf 2013 tot nu zijn er alleen al naar rechts zo`n 40 van die dikke bomen op deze wijze aan geknaagd en dan spreek ik nog niet over het aantal vandaar af naar links en dan te bedenken dat de bever 3 kwart jaar niet aanwezig was omdat men alles uit de waterstroom had gehaald . Maar nu is hij (fam.) dan ook wel zeer actief aanwezig en daarom hoop ik op sneeuw en een beetje vorst zodat ik zijn burcht kan vinden . Wat mij de pet te boven gaat is dat ze feilloos zo`n dikke boom tegen de sterke wind in toch in het water kunnen laten vallen .

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties

    1. Beste Piet,

      Een bever knaagt natuurlijk nooit zomaar. Hij heeft er altijd een reden voor. Wat hier de reden is weten we gewoon (nog) niet. Het kan zijn dat hij meer lichtinval wil om straks in het voorjaar de plantengroei te bevorderen.
      Bevers knagen soms zomaar wat ik het wilde weg, simpelweg omdat ze hun voortanden scherp moeten houden en om te voorkomen dat ze te ver doorgroeien. Hij moet zorgen dat ze met enige regelmaat slijten. Of daar op deze plek sprake van is lijkt me echter niet, want waarom moet hij dan zoveel bomen tegelijk pakken?
      Dat hij de bomen feilloos altijd de goede kant op laat vallen ben ik niet met je eens. Ik heb diverse bomen op het land gezien, dus niet naar het water omgevallen. Maar dan kan hij er tenminste nog bij door de oever op te gaan. Nog veel vaker zie ik bomen tussen de kruinen van andere bomen hangen, daar heeft hij dus niets aan. Als het dunne boompjes zijn probeer ik ze alsnog naar de grond te werken. Dat is me al meerdere keren gelukt, waarna de bever zich er tegoed aan deed.
      Op mijn nieuwe dvd staat een passage van een bever die zich kwaad maakt omdat hij een boompje niet naar het water gesleept krijgt, dat is zo'n voorbeeld van een boompje dat ik voor hem uit de kruinen heb losgemaakt.

      Groet van Willy

      Verwijderen
  3. beste Willy

    ja interessante vraag: het heeft ermee te maken dat bomen zich ook proberen te beschermen tegen vraat. Weglopen kunnen ze niet, maar daar heeft de natuur wel wat andere trucs voor uitgevonden. Bomen produceren chemische stoffen die bevers en andere knaagdieren niet lekker vinden. Kortom het is gewoon een vorm van chemische oorlogsvoering. Zodra een dikke boom wordt aangknaagd begint die met de aanmaak van dergelijke stoffen. Naar het schijnt kunnen daarmee buurbomen ook gewaarschuwd worden... groeten Gijs Kurstjens

    ps niks verspilling, kwestie van survival of the fittest!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gijs, dat is bijzonder. Dat had ik nog nooit gehoord. Dank voor je uitleg, groet van Willy

    BeantwoordenVerwijderen