woensdag 8 juli 2015

Beverjong gefilmd


Eindelijk heb ik een jonge bever voor de lens gekregen. Ik had al drie keer op verschillende locaties een jong gezien, maar de ene keer dook hij na 2 seconden weer onder en de andere keren was het te donker.  

De kleintjes komen 's avonds pas om 22.00/22.15 naar buiten en gaan 's morgens bij zonsopkomst al weer naar binnen.

Om 22.30 zag ik deze jong bever toen hij de burcht uitkam, vlak voor mijn kano. Hij dook weer naar binnen, maar vijf minuten later zat hij bovenop de burcht te knabbelen. Dat kon ik vanwege de duisternis niet filmen, maar m'n ogen konden het nog waarnemen. En mijn oren natuurlijk.


De volgende ochtend om 05.00 uur was ik al weer bij de burcht, omdat ik wist dat het hier een keer moest lukken. En ja hoor, daar was ie. 
Terwijl ik nog mijn kano in goede positie manoeuvreerde hoorde ik een licht gesnuif naast me. Hij keek me aan met zijn schattige oogjes. Voorzichtig richtte ik de lens op hem.....draaien met die camera. 



Geen scherp beeld helaas, het schemerde nog. 

Ze blijven in het begin heel dicht bij de burcht, maar naarmate ze groter worden gaan ze verder weg en ook als het nog licht is.  Ik hoop nog betere beelden te kunnen schieten, maar het begin is er.

2 opmerkingen:

  1. Dat is hoopvol voor het filmen Willy. Was er maar een jong?
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Roos, zojuist de hele avond bij de burcht liggen wachten in de kano. Pas om kwart voor 10 kwam de moederbever uit de burcht en het jong heb ik helemaal niet gezien, laat staan twee. De vroege ochtend is een beter tijdstip. Dan moet ik dus heel vroeg uit mijn nest. Meestal zijn er 2 of 3 jongen, maar hoeveel er hier zijn weet ik (nog) niet.

      Verwijderen