zondag 3 januari 2016

Niet alle vraat is van bevers


Niet alle vraat is van bevers



De blaadjes zijn nu wel van de bomen. Het is kaal in de natuur en dat betekent dat knaag- en vraatsporen van de bevers heel goed te zien zijn. Een goede reden om beversporen te gaan zoeken. 

Niet alle vraatsporen worden echter door bevers gemaakt. Er zijn een paar leuke instinkers, waar ik vroeger zelf ook intrapte.

In veel natuurgebieden lopen Konikpaarden rond. Zij zorgen voor de eerste instinker, want ze houden ook van boomschors. Als de sporen erg hoog zitten, dan is het al snel duidelijk, daar kan een bever niet bij. (Zie foto) 


Bij op de grond liggende takken wordt het lastiger, dan moet de breedte van de tandsporen uitsluitsel geven.

Ook konijnen knagen soms aan bomen, vooral in strenge winters. Ze beperken zich tot de bovenlaag en kunnen niet in het hout knagen.

In gebieden waar schapen worden gehouden kun je ook vraat zien aan bomen.

De Facebookpagina Diersporen meldt nog gekkere dingen. Tandafdrukken van honden. Er blijken hondeneigenaren te zijn die hun viervoeters, het gaat meestal om vechthonden, laten trainen op bomen. Zo moeten de kaken en tanden versterkt worden. De bomen worden soms helemaal toegetakeld.



Een paar maanden geleden werd ik zelf gefopt. Ik kwam geregeld kijken bij een plek langs een beek waar de bever mais kwam stelen. In het maisveld ontstonden kale plekken, in het water dreven stengels en op de oever waren duidelijke eetplekken waar te nemen. Ik zag aan de maiskolven dat er aan geknabbeld werd en verbaasde me dat de cameraval die ik had opgehangen 's nachts geen bever had gefilmd. Telkens weer werden andere dieren gefilmd; ratten, steenmarters, vossen en eenden. De maisstengels en de kolven waren verplaatst zag ik als ik de cameraval weer ophaalde, maar de bever stond er niet op. Toen verplaatste ik de cameraval naar een andere boom en vanuit deze andere positie werd de bever wel gefilmd. 

Maar er stond meer op. Ik zag dat ook de bruine ratten zich tegoed deden aan de maiskolven. Ze waren er druk mee, versleepten ze, rolden ze om en kloven ze af.

Mijn verbazing werd nog groter toen ik er ook een forse beverrat (foto) op zag staan. Tja, daar had ik geen rekening mee gehouden, maar die laat ook sporen na. Beverratten knagen soms kleine dunne takken af, ze schillen net als bevers de schors eraf. De tandafdrukken zijn iets smaller, maar ja, ook de tandafdrukken van jonge bevers zijn smaller. Dat maakt het lastig. 




Mijn camerval maakte er ook een unieke opname van de bever en de beverrat samen. Terwijl de beverrat op de oever zat te eten kwam de bever aangezwommen. Die wilde ook de oever opgaan, maar toen hij de beverrat zag ging hij er meteen weer vandoor. 
(Zie onderstaande link voor het filmpje)

1 opmerking: