donderdag 22 september 2016

Mijn beverfoto op de cover van "Zoogdier"

Op de achterkant van het lentenummer 2016 van 'Zoogdier' prijkte een grote beverfoto met verhaal van mij is de serie "Het moment van....".
Nu ben ik al weer aan de beurt met een beverfoto op de cover van het herfstnummer. Deze week viel hij bij de leden op de deurmat.

Terwijl wij vorige maand varend door Nederland vakantie vierden zag ik op mijn tablet een mail van de beeldredactie van 'Zoogdier'. Of ik misschien een goede beverfoto had? Er was ook haast bij; de volgende dag moest het binnen zijn.
Genoeg beverfoto's op de computer thuis, maar daar kon ik op dat moment niet bij. Eveneens massa's beverfoto's op mijn tablet, maar niet in hoge resolutie. Eén vond ik er.....en die is het geworden. Ook aan deze foto zit een verhaal vast.

Op het moment dat ik vanuit de kano een bever in het vizier krijg denk ik alleen maar: "Hoe benader ik hem zo voorzichtig mogelijk om hem vast te leggen op film en foto?" Ik peddel er heel voorzichtig naar toe en probeer te voorkomen dat hij me waarneemt. Dan richt ik de camera op hem en probeer een stabiel shot te maken. Dat is vaak lastig, want alles beweegt: de kano op de golven van (speed)boten, soms de bever zelf en vaak verwaai ik door de wind.
De bever die ik eind mei vorig jaar fotografeerde in de Maas tussen Stevensweert en Maasbracht had kennelijk nog nooit een kano met een persoon erin gezien en schaarde alles onder de categorie: 'Schepen die voorbij varen en geen gevaar opleveren.'
Op dat deel van de Maas varen zand- en grindschepen, rondvaartboten en pleziervaart. Ik had tijdens het voorbijvaren vanaf onze eigen boot al wel eens gemerkt dat een bever die bij de oever zit te knagen dan rustig blijft zitten. Hij voelt zich niet bedreigd, want de schepen varen door.
Datzelfde gedrag vertoonde hij toen ik er met mijn kano aankwam; hij bleef rustig zitten knagen. Genoot van zijn lekkere verse tak, met half toegeknepen ogen. Ik had hem frontaal in beeld en maakte talloze foto's - knip, knip, knip - waarvan ik op dat moment al wist dat de meeste onscherp zouden zijn door de deining van de golven. Maar gelukkig, er waren ook een paar goede foto's bij.






De betreffende bever weet ondertussen dat 'die kano' niet altijd voorbij vaart, maar soms stil blijft liggen. Ik krijg hem niet meer zo gemakkelijk voor de lens.



Op de foto's de cover van Zoogdier en de originele foto in volledig formaat en onbewerkt.



1 opmerking:

  1. Leuk dat jouw foto op de voorpagina mag prijken. Gefeliciteerd!
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen