dinsdag 13 december 2016

"Ik wil eruit...!



Midden in de donkerste periode van het jaar bevers zien bij daglicht! Dat is heel ongewoon. Toch gebeurt het. En ik zie er niet één, ik zie er zes!



Ik mag met twee werknemers van Waterschap Peel en Maasvallei mee naar kasteel Nieuwenbroeck bij Beesel. Het waterschap vangt daar een beverfamilie weg om deze elders te herplaatsen. 

Al jaren ondervindt de kasteeleigenaar overlast door vraat en graverij van deze beverfamilie. Dit voorjaar liep de kasteelgracht leeg nadat de bever gaten groef tussen de lager gelegen Huilbeek en de kasteelgracht. Door de lage waterstand in de gracht dreigde de fundering van het Rijksmonument te verzakken.  


Vandaag film ik de bezigheden van de waterschappers met de bevers. In de kasteeltuin zijn op twee plekken vangkooien opgesteld. Daar liggen appels en suikerbiet in. Zodra de bever in de kooi gaat om te vreten klapt de kooi dicht en, de techniek staat voor niets, krijgt de waterschapper een sms-je. Zo hebben ze al zes bevers gevangen, maar de familie is nog niet compleet. Er moeten nog ergens twee van de drie dit jaar geboren jongen zijn.

 




Deze dag zit er geen nieuwe bever in één van de vangkooien. 


De waterschappers brengen niet alleen vers voer, boomstammetjes, takken en fruit, naar de tijdelijke verblijfskooi. Ze moeten hem ook repareren. Het slaaphok in de kooi is half weggevreten door de bevers. Het zijn tenslotte knaagdieren, nietwaar? Nu worden er aan de buitenkant nieuwe platen aangebracht die voor hun tanden onbereikbaar zijn.



 

Zolang de mannen aan het werk zijn verschuilen de bevers zich onder een vlonder. Als de rust is teruggekeerd komen ze één voor één tevoorschijn. Alvorens hun gestoorde slaap te hervatten gaan ze eten en poetsen. Een bever steekt zijn neus tussen de spijlen door, verlangend naar de vrijheid. Voor de rest schijnen ze zich te schikken in hun lot en ze gedragen zich niet gestresst, zo te zien. Hopelijk worden hun ontbrekende familieleden snel gevangen, dan kunnen ze op een nieuwe plek weer vrij leven. Omdat de dieren dan nog moeten wennen aan hun nieuwe thuis en omdat de betreffende eigenaar van het natuurgebied geen extra toeloop van toeristen wil, wordt de plek (voorlopig) niet bekend gemaakt.
Of in de toekomst voor overlast veroorzakende bevers ook nog een nieuw leefgebied voorhanden is? De tijd zal het leren.



Op dinsdag 29 november maakte Z@pp weekjournaal opnames van het vangen van de bevers in de gracht. Dit werd zondagavond 4 december uitgezonden. Daar zaten veel opnames van mij tussen, van bevers elders in Limburg. Niet van deze familie, deze bevers zag ik niet eerder. Nu wel. Ik blijf nog een poos rustig op afstand kijken en filmen, totdat ze allemaal weer slapen. Dan sluip ik weg.



N.B. De plek van de tijdelijke verblijfskooi is op privéterrein en niet vrij toegankelijk. Bovendien zullen de bevers hopelijk snel verhuizen.




1 opmerking:

  1. Hallo Willy, ik hoop dat deze verhuizing spoedig zal verlopen. Zo te lezen is het wel een grote familie. Dank ook voor je reactie op mijn twee laatste blogs. In Kerkrade was ik ook eerder op zoek geweest naar de pestvogels maar op die dag waren ze niet aanwezig.
    Fijne feestdagen en een voorspoedig 2017 met nog meer Bever wetenswaardigheden.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen