dinsdag 23 mei 2017

Zwemmende vrouw door bever gebeten

http://www.gelderlander.nl/culemborg/ongeloof-over-de-enlsquo-bijtende-beverenrsquo-bij-de-lek-in-culemborg~a967134b/?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_campaign=socialsharing_web


Zaterdagmorgen werd ik gebeld door Omroep Gelderland om mijn visie te horen over een bijtincident van een bever. Later die dag verscheen er een bericht op hun site en bij de NOS. In dagblad De Gelderlander reageerden maandag enkele sceptici. Zie bericht hierboven.
=========================================================================================================
Ik denk er het mijne van.....

Er zijn deskundigen die denken dat het geen bever geweest kan zijn die de in de Lek zwemmende vrouw bij Culemborg beet. Ik denk dat het wel degelijk een bever geweest kan zijn. Bovendien was er een vriendin bij haar (een IVN-natuurgids), die de bever ook zag. 
Gisteravond kreeg ik een filmpje, die avond gemaakt op dezelfde plek. Daar stond een duidelijk herkenbare bever op. Zelfs wel twee!
 
Natuurlijk krijg je bij dit soort berichtgeving altijd reacties op social media die de gebeten dame uitmaken voor een fantast. Er zijn ook deskundigen die menen dat bevers nooit dit gedrag (zullen) vertonen. Ik ken echter diverse voorbeelden van het tegendeel. 

 
Bij Maastricht werden vissers (die in zo'n raar hangbootje dobberden met hun benen in het water) aangevallen door een bever. Ze hebben hem van zich afgeslagen met hun peddel. Waarschijnlijk kwamen ze te dicht in de buurt van de burcht. Het was de tijd dat er jongen waren. 
Bij Maaseik in BelgiĆ« eenzelfde voorval, daar werd een hond gebeten die te dicht bij de burcht zwom. 

In Wit-Rusland is enkele jaren geleden een man gestorven na een beverbeet in zijn bovenbeen. Hij volgde een op het land lopende bever zeer hinderlijk om hem te filmen. Op een gegeven moment sloeg de angst van de bever om in woede. Bij de beet werd een slagader geraakt. 
Onlangs werd in de Biesbosch een hond gebeten door een bever. De hond sprong van een boot aan land (niet aangelijnd dus) op een plek waar een bever lag te slapen.
 
Mijn verwachting is dat dit soort incidenten of bijna-incidenten vaker voor gaat komen. Er zijn steeds meer bevers, dus steeds meer mensen of huisdieren komen er plotseling mee in aanraking. De schrikreactie van de bever bestaat meestal uit het klappen met de staart op het water (om je weg te jagen en soortgenoten te waarschuwen), maar kan net zo goed een beet zijn. 

 
Het valt mij ook op dat een aantal natuurbeschermers, biologen of andere wetenschappers vanachter hun bureau de bever altijd de hand boven het hoofd houden. Maar er zit, in een dichtbevolkt land als Nederland, wel degelijk een aantal negatieve aspecten aan de aanwezigheid van de bever. Niet aan de bever zelf, dat is een fantastisch en veelzijdig dier, daarom ben ik er ook een grote fan van. 
 

Voor de meeste problemen (graafschade, natschade, vraatschade) die de bever in ons postzegellandje veroorzaakt zijn oplossingen te bedenken, waar dan overigens wel budget voor beschikbaar moet zijn.
 

Ik denk dat de natuurorganisaties en beleidsmakers die verantwoordelijk zijn voor het beheer van de bever ook verantwoordelijk zijn voor publieksvoorlichting. Dat is de manier om te voorkomen dat zich veel problemen/incidenten gaan voordoen tussen mensen/huisdieren en de bevers. Waar mogelijk, tijdens mijn beverlezingen en dergelijke, draag ik daaraan mijn steentje bij. 
 
De tijd zal uitwijzen of de beet van de bever bij Culemborg een schrikreactie was van een toevallig passerende bever of dat de bever in kwestie jongen verdedigde die zich ergens in de buurt schuilhouden. In juli komen de meeste bevertjes voor het eerst buiten burcht of hol en wie weet zijn ze dan een keer te zien.


Misschien overbodig, maar ik zeg het toch nog maar een keer. Kom in deze tijd van het jaar niet te dicht bij beverburchten en provoceer bevers nooit, zeker niet als je ze op land lopend treft.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten