maandag 5 februari 2018

De inventiviteit van bevers









Je bent een bever, en slaapt samen met je familieleden in de burcht. Dan komt het water langzaam omhoog en je krijgt een natte kont. Geen pretje, vooral als de hoge waterstand wekenlang duurt. Dat overkomt de bevers in de Maas bij  Stevensweert. Ze moeten, net als momenteel veel andere bevers in Nederland, op zoek naar een alternatieve plek waar ze droog kunnen slapen. 




 

De bevers bij de jachthaven zijn niet voor één gat te vangen en maken gebruik van een passende oplossing. Tegenover hun ondergelopen burcht liggen al jarenlang grote buizen op de oever. 
 









Geen fraaie aanblik, maar voor de bevers is het nu een prachtige uitkomst. Hier kruipen ze in om overdag veilig te kunnen slapen. De ingang ligt net als bij hun burcht onder water; de bovenkant stoppen ze van binnenuit dicht met takken en modder. Zo nemen ze 2 van de 9 buizen in gebruik. 



 





Schitterend! Ik verbaas me over hun inventiviteit! Ik vermoed dat ze binnenin een bedje hebben gemaakt van houtsnippers waarop ze warm en droog zitten.

Afgelopen zomer zag ik hier vanuit mijn kano minimaal 5 bevers. Allemaal in één buis is kennelijk te krap. Elk een eigen buis had makkelijk gekund, maar is misschien te “ongezellig”. 









Inmiddels is het waterpeil enigszins gezakt en kunnen ze weer in hun burcht slapen. Op één van de foto’s is onder de rode pijl hun burcht te zien. Nog gedeeltelijk onder water en als het water weer gaat stijgen kunnen zo de buizen weer in gebruik nemen. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten