maandag 23 april 2018

Waterschap Limburg geeft openheid over doden van bevers





Waterschap Limburg komt morgen met een persverklaring waarin zij toelicht hoe het vangen en doden van bevers in de eerste vier maanden van dit jaar in zijn werk is gegaan. Dat hebben ze mij vandaag laten weten. 


Ik voel mij dus niet meer gebonden aan de geheimhouding die ik mijzelf had opgelegd. Eén van de locaties waar werd gevangen wist ik, maar ik wilde dat niet bekend maken. Ik vreesde dat ik daarmee het werk van het Waterschap zou kunnen belemmeren. 



Ik had immers zelf uitgesproken dat ik achter het Beverprotocol van de Provincie Limburg sta. Daarin staat dat in uiterste gevallen bevers mogen worden gedood, na het proberen van alle mogelijke alternatieve oplossingen.





Op hoeveel locaties is gevangen weet ik niet, dat hoor ik morgen, maar één ervan is het Bronbos van de Kingbeek bij Obbicht. Daar heb ik in mijn blogs van 7 februari en 7 maart over geschreven, zonder de plek prijs te geven.













Waarschijnlijk ben ik niet de enige die het vangen hier heeft opgemerkt. Nadat begin maart de burcht ineens was verdwenen zal het veel wandelaars zijn opgevallen dat hier iets gaande was dat te maken had met eerdere berichtgeving in de media over het doden van bevers.





Met grote belangstelling zal ik morgen de verantwoording van het Waterschap over deze vangactie(s) lezen. Ze beloofden me antwoorden op al mijn vragen en dat zijn er vele.





Op de foto’s een screenshot uit gelukkiger tijden toen mijn cameraval in het Bronbos had gehangen. 
De andere foto toont één van de 3 vangkooien met lokvoer erin. Op de achtergrond is de (inmiddels gesloopte) burcht te zien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten